M/F Holger Stjern er under restaurering slik at vi kan få ferga sertifisert for å føre passasjerer. Dette arbeidet vil skje trinnvis og i henhold til antikvariske retningslinjer. Siden ferga har status som vernet skip hos Riksantikvaren vil vi gjøre restaurering slik at ferga så langt det er praktisk mulig vil framstå slik den var da den gikk ut av trafikk i 1980. I perioden 2021 – 2023 var M/F Holger Stjern på verksted hos Kvernhusvika Skipsverft på Hitra der det ble skiftet hudplater under hovedmotoren. Det ble også gjort renovasjon av ballasttankene og foretatt akseltrekk. Høsten 2023 ble M/F Holger Stjern slept tilbake til Trondheim der den har fått kaiplass ved Fosenkaia midt i byen. Her fortsetter restaureringsarbeider i lugarseksjon, nedre salong og maskinrom mens øvre salong er gjort tilgjengelig for publikumsbesøk.
